Gdyby AVIA HANBURG choć trochę umiała grać w piłkę to na łąkach by wygrała.
|
|
żałosny klub bez kibiców. Same żydki. GÓRNIK&CHEŁMIANKA
|
|
dwa żydowskie kluby na otwarcie hahaha TYLKO BMH!!!
|
|
Jeee...ać ich jeee...ać ich... WGW :-) ten mecz się nie liczy bo żydzi nie umieją grać w piłkę !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
JEBANE KURWY Z MOTORU JEBAC WAS :D
|
|
dla takich debili , jak 3 wcześniej tu prezentujących swój niedorozwój umysłowy zbudowano stadion
|
|
avia świdnik to nie jest polski klub to jest żydowski klub
|
|
Ale macie kompleks Świdnika. Hahahahaha
|
|
Z tego co dziadek opowiadał to najwiecej zydów było w Lublinie i Łęcznej, wiec wybaczcie sobie takie komentarze.
|
|
POWIEDZ BARANIE CZY ZNOWU WRÓCISZ NA AVIE ŚWIDNIK ZDRADZILES NA LECZNA KARNET KUPILES!!!!!!!!!!!!
|
|
cco?! to żydy mają stadion? AAA....synagogę odnowili :) Bardzo dobrze! Wejdzie was teraz więcej!
|
|
Kiepski mecz, zalosny gwiazdor Tokarzewski, za kupe kasy kiepsciuni stadion... No coz wiejsko i smetnie ...
|
|
Byłem, obejrzałem. Wrażenia pozytywne. Może stadion nie powala na kolana, ale wreszcie można powiedzieć, że jest normalnie. Dobra baza sportowa, przyzwoite warunki oglądania spotkań. W porównaniu z tym co było dotychczas to niebo a ziemia. Na warunki 3 ewentualnie 2 ligi to dobry standard. Zawsze znajdą się malkontenci, sam zresztą też mam kilka zastrzeżeń, ale nie ma sensu wybrzydzać. Odnośnie samego meczu, nie było to porywające widowisko, Widzew wyraźnie dominował, nasi mieli za mało argumentów żeby się przeciwastawić pierwszoligowcom. Na trybunach dobra atmosfera, no i przede wszystkim niezły doping licznego sektora Avii. Mecze ligowe zapowiadają się ciekawie, dużo uznanych firm jak na ten poziom rozgrywkowy. Trudno powiedzieć jaka przyszłość rysuje się przed naszym klubem, choć z takim stadionem aż prosi się, żeby grać o klasę wyżej.
|
|
Stadion na prawdę przyzwoity, szacunek dla kibiców za doping(cały sektor dał czadu) Mecz towarzyski, ale Widzew się napiął i wystąpił w najsilniejszym składzie i Avia wyglądała trochę blado. Widać było różnicę klas choć niektórzy zawodnicy wyglądali na prawdę dobrze( Gieresz, Lenart, Wróbel , Maciejewski)
|
|
Mecz historyczny - to przydała by się rzetelna relacja. W zespole Avii w II połowie na pewno zmienieni zostali Orzedowski i Wróbel - lecz w zadnej medialnej relacji tego faktu nie odnotowano. Mecz w wykonaniu Avii - słabiutki. Na pewno wyróżnili sie Gieresz i Wróbel. Kilka próbek wysokich umiejętności dał Oziemczuk. Cała obrona i srodek pola - słabo.
|
|
Do łęcniakow
Przypuszcza się iż pierwsi Żydzi pojawili się w Łęcznej wkrótce po lokacji miasta, tj. około 1467 roku[1.1], jednakże najstarsze zachowane wzmianki o mieszkających tu osobach wyznania mojżeszowego pochodzą dopiero z 1501 roku[1.2].
Miejscowa społeczność szybko rozwijała się zarówno pod względem ekonomicznym, jak i demograficznym, tak iż pod koniec XV lub w ciągu 1. połowy XVI stulecia uformowała się tu samodzielna gmina wyznaniowa[1.3]. Dzielnica żydowska rozwijała się w północnej części miasta, przy Rynku II, tam też zbudowana została synagoga[1.4]. Nie zachowały się dokumenty wskazujące na zakres praw i obowiązków społeczności żydowskiej wobec miasta. Jedynie dokument wystawiony przez Mikołaja Andrzeja Firleja w 1668 roku wskazuje, iż Żydzi w Łęcznej podlegali sądownictwu miejskiemu, choć mogli składać apelacje do właściciela miasta lub jego przedstawiciela[1.5].
Szybki rozwój gminy, będącej jedną z największych i najbardziej wpływowych w regionie, miał miejsce w ciągu XVII stulecia. Prawdopodobnie w latach 1647-51 wzniesiono tu okazałą, murowaną bożnicę, zaś w latach 1668, 1678, 1681 Łęczna była miejscem zjazdów delegatów biorących udział w obradach Sejmu Czterech Ziem (Waad Arba Aracot)[1.6].Głównym źródłem dochodów łęczyńskich Żydów był handel, rzemiosło (szewstwo, krawiectwo, piekarstwo, rzeźnictwo) oraz prowadzenie operacji finansowych[1.7]. Były też przypadki posiadania przez Żydów ziemi (Josef Handelsman posiadał 25 morgów ziemi, 2 domy oraz stodołę)[1.8]. Żydzi łęczyńscy posiadali własną synagogę oraz cmentarz. Nie mogli kupować domów chrześcijańskich bez zgody dziedzica. Przepisy te były jednak w różny sposób omijane. Wśród rzemieślników w mieście najwięcej było żydowskich szewców, krawców oraz piekarzy i rzeźników. Wszyscy posiadacze nieruchomości w Łęcznej płacili równolegle z czynszem powinność, którą źródła nazywają stokowym, kopowym, tłuką. Miała ona postać robocizny.
Według danych źródłowych Żydzi, którzy zakupili place od chrześcijan mogli zamienić obowiązek robocizny na czynsz. Z przywileju zamiany mogli korzystać wyłącznie Żydzi[1.9]. W 1674 roku na 547 mieszkańców, było 181 Żydów (33%)[1.10].
Łęczyńscy Żydzi uczestniczyli w wyborze władz miejskich oraz partycypowali w wyborze co czwartego burmistrza, który wywodził się z rodziny chrześcijańskiej[1.11]. Żydzi byli również dzierżawcami propinacji, właścicielami gorzelni, browarów i szynków[1.12]. Wolność szynkowania trunków posiadała pewne ograniczenia ilościowe. Przykładowo Herszek Kodeński mógł szynkować 400 garnców wódki, za co płacił dworowi 400 zł rocznie.
W 1749 roku Seweryn Rzewuski uchwalił bardzo korzystne dla Żydów opłaty czopowego od wódki, piwa i miodu. W 1764 roku Żydzi stanowili 1/3 mieszkańców miasta (491 osó B)[1.13]. W 1777 roku Franciszek Branicki przeznaczył 1/3 opłaty jarmarcznej od Żydów przybywających na jarmark na rzecz kasy Dozoru Bożniczego. Z kolei Elżbieta Sapieżyna odstąpiła Chaimowi Edelsteinowi dochód ze szlachtuza miejskiego w wysokości 500 zł rocznie[1.14].
|
|
To jest dział sportowy i tylko bezmózgowi dresiarze nie majacy nic do powiedzenia na tematy sportowe będa pisali głupie teksty na temat Zydów itp. Zaden rozsądny kibic nie powinien się dać sprowokować i wchodzić w idiotyczne dyskusje. Pozdrowienia dla Świdnika.
|
Dodaj odpowiedź:
Przerwa techniczna ... ...
|